dinsdag 30 oktober 2018

Terug in eigen land

De voorlaatste dag. Na half elf zette ik koers naar Nederland, 105 km naar Breda, waar ik Harry & Janneke weer zou ontmoeten. We hadden elkaar in Albanië 4 dagen (van 2-6 mei !!) gezelschap gehouden. En daarna via emails en blogs contacten onderhouden. Zij waren in augustus al weer teruggekeerd.

Tegen lunchtijd arriveerde ik bij hen in het appartement en werd hartelijk ontvangen. En meteen kwamen de eerste vakantieverhalen los. Na Griekenland waren ze met de veerboot naar Italië gevaren en zijn daarna geleidelijk huiswaarts gekeerd. 

De vakantievriend/escotheo

We gingen uitgebreid lunchen aan een prachtige tafel. En namen met de nodige chardonnays de tijd voor alle verhalen. Ik heb dus een soloreis van een jaar gemaakt en 35570km afgelegd, dat is niet ver onder de evenaar gemeten dus een rondje-Aarde. Behoudens een ongeluk in Spanje en een paar pogingen tot inbraak heb ik geen pech gehad. Ik tankte LPG (voor €0,75 gemiddeld), en op gas kookte en verwarmde ik ook. De gaskosten waren €3250,-. 

Van de 365 dagen heb ik op 20 dagen niet gereden, omdat ik in een grote stad verbleef. Ziek ben ik niet geweest, behoudens wat hoofdpijn en verkoudheden. OP de 135e dag was ik te ziek om te reizen. De langste afstanden legde ik af in Finland en Noorwegen (ca 240km op een dag) en dan in Duitsland de route van Ludwigslust naar Duren (510km) en de volgende dag naar Calais (378km). Ik vertrok meestal na de ochtendspits, had altijd wel tussenstops en arriveerde op de geplande dagbestemming. 


Maaltijden

Mijn opzet was een low-budgetreis, dus als het enigszins kon kampeerde ik "in het wild/illegaal" in een betere woonwijk, maar ik zocht ook 62 keer een camping op uit veiligheid of om van de faciliteiten (douchen, wasmachine, watertanken, schoonmaken) gebruik te maken. 61 keer kwam ik op een camperlokatie terecht. Kosteloos en beperkt in voorzieningen. Aan campinggeld was ik €1160,- kwijt. Ik heb 7 keer van veerdiensten gebruik moeten maken en die waren naar verhouding het duurste: €890,- 

Het meeste geld heb ik besteed aan entrees van musea en attracties: bijna €1000,- En het dagelijkse eten. Niet eens zoveel in restaurants, want daar solo zitten is niet leuk, dus vaak in de escotheo het ontbijt en de avondmaaltijd. Maar dat zijn kosten die je in Nederland ook maakt.  Heb ik in het totaal niet meegeteld! Wel gebruikte ik vaak koffie met een lekkernij op een terras en dat was naar schatting wel €1700,- De soloreis heeft dus ongeveer €9000,- gekost, gemiddeld per dag €25,- 

Het weer was me over het algemeen gunstig gezind, al heb ik alle weersomstandigheden meegemaakt. Ik telde 18 regendagen en opvallend enige keren in grote steden: Malaga, Valencia, Menton, Durham, Belfast. De slechtste dag (122e) was in La Spezia. 

De reis begon in november-2017 en voor een winterperiode trof ik het. Het was overwegend zonnig en pas in Granada was het maar 7⁰C. Op dag 83 in januari kwam het kwik voor het eerst boven de 20⁰C. Daarna was het lange tijd heel matig: van Barcelona, de Franse en Italiaanse Rivièra tot pas op de 151e dag in Zuid-Italië dat het lente-achtig werd.


Weer aan de Middellandse Zee

Van Trasimeno tot Zakopane, zeker in Griekenland had ik vele weken prachtig weer. Na een inzinking was het ook zomers in de Baltische Staten en heel lang nog in Finland. Daarna werd het een stuk kouder in Scandinavië met nog een topdag in Stockholm. Schotland en Ierland, bekend om de vele neerslag, vielen nog wel mee. En terug op het continent is het herfstachtig.

Met Harry & Janneke maakte ik een wandeling door Breda en op mijn kosten aten we bij een grieks restaurant. Ik kon bij hen slapen en de avond vulden we met persoonlijke uitwisselingen. Ik denk dat we vrienden geworden zijn...en dat op deze leeftijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten