zondag 7 oktober 2018

Nog 23 dagen (342 Belfast)

Ja hoor: in Ierland, kil en regen. Ik had geen haast om te vertrekken. Toch maar tegen het middaguur naar Belfast, eigenlijk om de scheidslijn tussen katholieken en protestanten te zien. In de jaren 69-98 waren de confrontaties heftig. In het parlement hebben de unionisten 45% en de nationalisten 40%. De politieke en religieuze tegenstellingen bestaan dus nog steeds.

Belfast ~ City Hall

Het is een havenstad -de Titanic werd er gebouwd- maar ook een stad met monumentale gebouwen. De City Hall in neo-renaissancestijl is daarvan het indrukwekkendste gebouw. De anglicanen hebben hun St.Anne's Cathedral. De katholieken natuurlijk hun St.Patrick's. Er zijn meer godshuizen. 

Vanwege het weer ging ik het Ulster Museum binnen, waar uit keltische perioden en daarna voorwerpen tentoongesteld zijn, en ook de werken van Brueghel, Jordaens, Turner en Gainsborough. Voorts ook andere interessante afdelingen. In het restaurant gebruikte ik de lunch.

Peace Wall

Onder de paraplu fietste en wandelde ik door de stad en zag op muren de leuzen en kreten van de geloofsgemeenschappen. In 2011 en 2016 waren er ook weer rellen. In de katholieke wijk Short Strand zag ik armoedige toestanden. Het lijkt wel een stad met getto's, afgescheiden door muren en hekken. Bij Falls Road (katholiek) en Shankill Road (protestant) merkte ik de vijandige opstelling. Op die eerste straat zag ik ierse, palestijnse, baskische, catalaanse vlaggen. De Peace Wall staat er tussen. Bizar. Voor €35,- kun je een Wall Tour maken, notabene een toeristische attractie... Er is ook een IRA-museum. 

Na allerlei omzwervingen op de racefiets in de regen keerde ik terug naar de veilige camping om er te kijken naar Ajax-AZ. Makkie: 5-0.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten