zaterdag 6 oktober 2018

Nog 24 dagen (341 N.Ierland)

Afscheid van Charlie, die vijf dagen -sinds Inverness- mijn reisgezelschap vormde. Na zoveel maanden solo kon zijn niet gewenster mijn pad kruisen. 

Glasgow ~ view

Over de A82 reden we al vroeg via Dumbarton naar het treinstation van Glasgow. Eerst door lelijke buitenwijken van deze grootste stad van Schotland met 600.000 inwoners. Langs de rivier de Clyde een mixed aan allerlei soort gebouwen: oud en eigentijds, lelijk en mooi. 

Het is een havenstad, maar het telt ook culturele centra en heel wat muzikanten en bands. Ik wilde niet lang in deze stad blijven. Ik nam hartelijk afscheid van Charlie bij het station, vanwaar zij naar Edinburgh ging reizen om haar "gewone" studentenleven weer op te pakken. 

Het was overwegend zonnig en 13⁰C. Ik parkeerde op St.Enoch Square en wandelde een uurtje rond in een stad die qua drukte snel op gang kwam. Het Strathclyde Travel Centre is er gevestigd. Ik liep over Princes Square, kwam langs de City Chambers, het Hospital, Glasgow Cathedral. Via Highstreet en Argyll Street bereikte ik de parkeerplaats en vertrok door hectisch verkeer, maar dankzij de navigatie reed ik op de A77 naar Kilmarnock

Het zuiden van Glasgow is niet erg aantrekkelijk. Ik had onderweg nog de distilleerderij van Johnny Walker kunnen bezoeken, maar ik ben geen whiskydrinker, dus ging ik door. Ik moest vandaag 241km afleggen en deed daar 3 1/4 uur over, waarna ik in veerplaats Cairnryan aankwam en de veerdienst naar N.Ierland boekte bij P&O Irish Sea. 


De overtocht zou twee uur duren en €100,- kosten. Ik kwam aan boord om 20 uur en arriveerde om 22 uur, waarna ik op de parkeerplaats ging staan. In stemming was ik melancholiek. Van Charlie kreeg ik een aardige app dat ze goed was aangekomen en met een roerend dankwoordje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten