woensdag 31 oktober 2018

Thuiskomst

Een soloreis die in hoge mate een werkelijkheidsbenadering had. Er waren b.v. 53 dagen van ontmoetingen, maar dan ook 312 dagen solo. 

Ik kwam om 15 uur aan in mijn woonplaats, niet bij mijn appartement, want ik moest naar restaurant Dengh, waar een ontvangstcomité mij opwachtte. De begroetingen waren heel aardig en ook wel emotioneel. Het was toch heel byzonder dat mijn familie en vrienden me een jaar lang mijn passie hebben "toegestaan". 

En Ad & Tiny waar ik zulke leuke dagen in Calig/Spanje beleefde, waren er ook. Studente Charly uit Edinburgh had een grote kaart gestuurd. Bijna iedereen had wel mijn blog gelezen en mijn reis kunnen volgen, vaak met de kaart erbij. Enige keren heb ik via Skype en Face Time directe contacten gehad. 

Ik werd op een podium gezet en moest vragen uit het zaaltje beantwoorden. Een aantal heb ik gisteren al in mijn blog verwerkt. Wat ik hier nog als antwoorden wil weergeven zijn:

* Heb je aan die 26 landen een voorkeur overgehouden?

Lofoten

Niet echt. Soms dacht ik: dit is het! Maar dan was ik elders anders en dan vond ik het daar ook weer erg mooi. Spanje, Italië, Griekenland hebben de grootste culturele schatten. Ik heb vele kathedralen, kerken, abdijen, burchten, kastelen, forten gezien. Croatia heeft een mooie kust. De Balkan-landen Turkije, Bulgarije, Roemenië boeiden het minst, ook Slowakije en Polen waren niet erg interessant. In de Baltische Staten zijn nog grote natuurgebieden. De rust en natuurschoon in Finland-Zweden-Noorwegen zijn heerlijk. Ik denk dat ik de Lofoten wel het mooiste vond. En ben blij in Schotland en Ierland geweest te zijn. Opvallend hoeveel mooie stranden daar de kusten hebben. Nooit gedacht. In Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken ben ik niet geweest, maar ken ik wel uit eerdere vakanties tamelijk goed.


Favoriete lokatie

* Zou je ergens kunnen wonen?

Nou, Nederland is wel heel welvarend en goed om te wonen, in vergelijking met bijna alle andere landen. Omdat het weer voor mij wel een punt is, denk ik: Portugal. Of in Umbrië (Italia). Met beter weer en kortere winter zouden het ook Ierland of Zweden kunnen zijn. 

Van de bezochte grote steden vond ik Sevilla top. En waren de baltische hoofdsteden (Kaunas, Talinn, Riga) en vooral Edinburgh aangename verrassingen. De kleine steden (Orvieto, Viterbo) in Italia zijn verrukkelijk, vanwege de sfeer, de terrasjes, het avondleven. 


Escotheo

* Heb je wel eens heimwee gehad, of je eenzaam gevoeld?

Er zijn dagen, eigenlijk meer momenten geweest dat ik terug wilde gaan. Vooral aan de Rivièra's waar het weer zwaar tegenviel. Eenzaam heb ik me nooit gevoeld, wel alleen, maar dat was de keuze en ik kon er heel goed tegen. Zo'n reis kun je het beste maar alleen maken. Je moet je eigen tempo en interesses kunnen volgen. 

Alleen met een voertuig als de escotheo had ik de reis kunnen voltooien. Goed bestuurbaar, doelmatig ingericht, van gemakken voorzien (satelliet, televisie, navigatie). Ik was er graag. Ook op deze middag werd ie door iedereen bewonderd.

We aten en dronken met elkaar. En op de vraag wat de volgende reis zou kunnen zijn, antwoordde ik: de Azoren. En dan is het wel genoeg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten