vrijdag 12 oktober 2018

Nog 18 dagen (347 Sligo)

Tamelijk vroeg verliet ik het eenzame Slieve League en reed over de R263 tot Carrick zonder ook maar één tegenligger. Na een uur gezigzag bereikte ik zonder ongelukken Killybegs, waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. 

Wat later kwam ik in hoofdplaats Donegal, waar vikingen al zijn geweest. De O'Donnell-familie heerste er lang (tot 1607) vanuit hun burcht waarna de engelsen de macht overnamen. Als je in Ierland bent, ga je engelsen echt haten. Ik keek er even rond en lunchte op marktplein de Diamond in mijn camperbusje.

De rest van de dag voerde mij over de N15 langs Lough Derg om er het bedevaartsoord Station Island te zien liggen. Het was halfbewolkt en ongeveer 15⁰C, het kilste en winderigste van heel West-Europa. 

Bij Rossnowlagh zag ik wel een heel mooi strand en verder ook bij Bundoran, maar ze waren zo goed als verlaten. Die zandstranden verrassen me in Ierland, waar ik dacht alleen rotskusten te zullen treffen. 


Yeats Country

Het fraai gelegen Ballyshannon aan de Erne bezocht ik om een ierse begraafplaats te kunnen zien. Zeer katholiek met ierse kruisen. Het is hier een drama om van de doden afscheid te moeten nemen. 

De tocht voerde door een gevarieerd landschap, maar wel zeer iers dat mij al heel vertrouwd is. Bij Mullaghmore is een leuk torentjeskasteel. 

Na Drumcliff ging ik grotendeels de Yeats-route volgen. Hij ligt in deze plaats begraven. Het Lissadell House van de familie Gore-Booths is na lange restauratie eindelijk opengesteld, maar ik vond de entree belachelijk hoog. 

Ik maakte nog een kleine omweg naar Rosses Point, waar ik over de wateren keek.  Sligo, de hoofdplaats van de regio met 18.000 inwoners aan een onstuimig stromende rivier en met aardige gekleurde gevels. Het is de plaats van de engelse dichter W.B.Yeats (1865-1939), hetgeen gebouwen en monumenten getuigen. In Hargadon's Bar bij een iers Bushmills las ik documentatie over hem.


W B Yeats

Aan de Garvoge River vond ik een goede camperplek, niet ver van de Abbeytombe; er stonden er nog acht, waaruit ik opmaakte dat Ierland in oktober nog goed is om er te reizen. Met de NL-ers had ik contacten. De avond bracht ik wat zwervend in het stadje door. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten