dinsdag 2 oktober 2018

Nog 28 dagen (337 Inverness)

Het was kil vannacht in het camperbusje. Als het zo een week blijft, vervolg ik naar warmere streken, hoewel herfst in Schotland-Engeland-Ierland...


Van Aberdeen naar Inverness kon ik voor diverse wegen kiezen. Er is een wirwar aan (smalle) wegen. De kustroute langs stranden en kliffen en door aardige kustplaatsjes was meer voor iets in de zomer. Ik koos voor de A96 met een eerste doortocht in Inverurie, dat vooral bestaat uit granieten huizen. In Huntly was een markt en het kasteel zag ik wel, maar is ook sinds 1/10 gesloten.

Het landschap is desolaat en prachtig met bergen, heuvels, riviertjes, watervallen, weiden en vrijwel geen bomen. Ik hield halt in Keith aan de Isla en wandelde tussen de middeleeuwse huizen naar een distilleerderij, die helaas ook gesloten was. De oude brug uit 1609 was een foto meer dan waard.

En toen kwam ik in Elgin dat ik nog uit de historieles kende over Bonnie Prince Charles, de kroonpretendent van de Stuarts. High Street is aardig om te wandelen en weer was er een ruine van een kathedraal. Wat Italia teveel heeft, hebben Engeland en Schotland te weinig: functionerende kerken.

Forres is een plaats uit de Macbeth van Shakespeare. Ik kwam in de buurt nog een menhir tegen. Tegen 15 uur reed ik Inverness (56.000 inw) binnen, de hoofdstad van de Hooglanden, aan de Great Glen en de Ness, aan een knooppunt van wegen. De camping was open en er was niemand bij de receptie. 

Inverness

Vanwege het druilerige weer koos ik voor een bustour. Ik moet zeggen: alle steden in het UK hebben wel iets. Het hooggelegen kasteel van rode baksteen uit de 19e eeuw is wel het fraaist. Ik zag niet eens zoveel erg oude gebouwen. Natuurlijk monumenten, kerken, stadhuis, station, hospitaal en een paar opvallende huizen, zoals Abertarff House.

In de bus maakte ik kennis met een jonge landgenote Charlie, waarmee zich al snel een persoonlijk gesprek ontwikkeldde. Na 18 dagen geen direct contact! Ik was er hard aan toe. Met haar bracht ik na de tour enige uren door in Castle Inn. We aten een visgerecht met witte wijn. En spraken af om morgen samen verder te gaan naar...o.a. Loch Ness. In de escotheo keek ik naar Bayern - Ajax....Een verrassend gelijkspel, met zelfs winstkansen voor Ajax!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten