woensdag 24 oktober 2018

Nog 6 dagen (359 Wales)

Prachtige namen hebben de plaatsen in Wales. Er zijn er met meer dan 15 letters. Portmeirion is een klein schiereiland in een zeebocht en je denkt in Italie te zijn gezien de ligging en de bebouwing. Ik zou naar het Snowdonia Park kunnen gaan om er de hoogste berg van Engeland-Wales te zien met z'n 1085m, maar het was fris en bewolkt. 

Portmeirion

Hoeveel kastelen zal ik al wel niet op mijn reis gezien hebben? Ik schat een kleine driehonderd. Alleen Wales heeft er al 641! De Britse Eilanden staan er vol mee, zij het vaak in ruineuze staat. Maar Harlech mag er zijn: een vierhoekig bouwwerk met ronde torens. Het is als een bouwpakket!

Harlech Castle

In de kustdorpen die volgden zag ik voornamelijk oude kerkjes. Ik moest wel om het Afon Mawddoch rijden. Heerlijk die namen. Het lijkt wel geofictie. Ik kwam tegen lunchtijd in Dolgellau, dat in een prachtig landschap is gesitueerd. Een stadje met huizen in grijze natuursteen. Machynlleth heeft een victoriaanse klokketoren. 

Ik wilde verder. Langs weer een prachtig gelegen golfterrein naar de zeebadplaats Aberystwyth. Het is een cultureel centrum met de Library of Wales, dat meer dan een miljoen waardevolle manuscripten, kaarten en boeken bevat. Ik zie het wel via you tube. Maar de burcht zag ik natuurlijk wel. En ik stond stil voor de St.Paternus met daarbij een schitterend keltisch kruis.

Verder over de A487 langs de Bae Ceredigion. Zelfs kleine plaatsen hebben een universiteit, zoals Llanbedr. Ik bezocht de ruines (Strata Florida) van de beroemdste bedevaartsabdij van Wales. Op de foto zoals het ooit geweest moet zijn.

Strata Florida Abbey

Het was de omweg waard. Het einddoel van deze dag werd na het aardige Newport St.David's aan het einde van een schiereiland met het Ynes Dewi voor de kust. Het is de heilige stad van Wales, genoemd naar de nationale heilige. Ik parkeerde voor de kathedraal met haar machtige toren; ze was nog open en ik was verrukt over het interieur. 

Ik bleef daar met mijn escotheo staan. Dwaalde wat door de omgeving en vond mijn rustplaats, zij het niet mijn laatste....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten