vrijdag 19 oktober 2018

Nog 11 dagen (354 Kilkenny)

Ierland verveelt bijna nooit. Op de camping zeiden ze dat ik Kinsale moest bezoeken, maar terugkeren op een route heb ik 354 dagen niet gedaan. Een kleine omweg maken wel. 

Het weer was hetzelfde als de voorgaande dagen 's Ochtends fris, maar het bleeef droog en overwegend zonnig tot 14-15⁰C. Buiten Cork staat het Blackrock Castle. Het is door de verbouwing een beetje nep, maar als gastenverblijf is het super. 

Ik kwam in het gebied van de Blackwater River, na de Shannon de grootste rivier van het land. De monding is bij Youghal dat heel lang meer engels dan iers was. Er staat een hollands huis en een huis-in-tudorstijl. En welke stad heeft geen burcht/kasteel? Ik keek even in de St.Mary's met gebeeldhouwde graftomben.  

Cahir Castle

Bij Cahir aan de Suir passeerde ik eerst een abdijruine en vond een plek in het centrum. Maar het ging mij om Cahir Castle, een van de best geconserveerde burchten en bovendien prachtig op een rots gelegen. Mijn camera maakte overuren. 

Via de N8 kwam ik in Cashel, dat bekend is om haar Rock. Voor de burcht staat een ruine, maar de vesting is indrukwekkend. Meestal is de entree om de €10,00 maar hiervoor had ik via een bon vrij toegang. Ik begon bij het kerkhof, ging het gebouw binnen, beklom zowaar de 28m hoge toren, bewonderde Vicar's Choral en besloot met de kathedraal zonder dak. Mijn dag kon niet meer stuk. 

In noordelijke richting reed ik door veengebieden met bergen aan de horizon. Ik was het rijden zat en besloot dat Kilkenny mijn etappeplaats moest zijn en ik in Dublin het weekend zou doorbrengen. 


Kilkenny ~ stadsbeeld

De stad dateert uit de middeleeuwen en werd 500 jaar lang beheerst door de familie Butler. Het is mooie plaats. Bij de Nore liggen park en kasteel, waar ik tot rust kwam. De vele indrukken moeten ook verwerkt worden. Ik raakte in gesprek met een engels-sprekende die ik eens kon volgen. 

Ik mocht met de escotheo bij haar huis gaan staan en werd uitgenodigd voor de maaltijd en after-dinner. Samen wandelden we door de stad, o.a. door High Street met de Tholsel waar het ierse parlement heeft vergaderd en nu de gemeenteraad. Er zijn veel smalle straatjes met keibestrating en langs granieten muren. Heel leuk was dat ze mij meenam naar het Design Centre, waar kunstnijverheid wordt beoefend. En de Smithwick brouwerij waar ik trakteerde op iers bier met spaanse tapa's.

En daarna reed ik de escotheo naar haar woning aan de Lakeview Drive. Ik maakte kennis met haar man en we hadden een amusante en informatieve avond over alles van Ierland. Ik ga er na de soloreis een apart blog aan wijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten