zondag 28 oktober 2018

Nog 2 dagen (363 continent)

Na 41 dagen en 4500km reizen heb ik de Britse Eilanden, inclusief Ierland verlaten. Ik ben blij er geweest te zijn. Zoveel interessants en moois. Is het Europa? Ja, het heeft de christelijke en westerse cultuur grotendeels behouden en je wordt er in elke plaats en streek aan herinnerd. Alleen de grote steden zijn multi-etnisch. De globalisering is er volkomen aanwezig. Het eigene zijn nog het links-rijden, de taal, de munt en de pubs.

Ik had de veerdienst naar het vasteland besproken, maar nog alle tijd om zondaguren in badplaats Brighton door te brengen. Het Royal Pavillion uit 1811 van John Nash is de bouwkundige trekpleister.Je denkt in India te zijn.

Brighton ~ Royal Pavillion

In de stad veel grote hotels en horeca-gelegenheden. Er zijn parken,  musea en antiekwinkeltjes en nog schilderachtige straatjes in victoriaanse stijl. 

Op tijd reed ik verder voorbij een golfterrein en stadion naar de A27 door een aardig landschap naar de kust, naar Eastbourne, ook een badplaats met mooi aangelegde parken, waar ik enige tijd doorbracht. Het was fris en winderig en ik verlangde naar het comfort van thuis.

In Folkestone kun je door de tunnel rijden voor minimaal €189,- maar ik koos voor de ferry vanuit Dover voor nog geen €50,- met DFDS. Ik had de tijd goed gepland: om 16.45 uur. Met op- en afrijden was ik drie uur kwijt. Aan boord was het onaangenaam druk. Ik las in kranten en at en dronk wat. In conversatie had ik al helemaal geen zin. Veerdiensten zijn een must...meer niet.

Weer voet ofwel vier wielen in Europa. Het oude Europa met haar vele problemen. De streek rond Calais wemelt van de vluchtelingen. Over de D940 kwam ik in het donker bij tienen in het franse Grevelingen, waar ooit een zeeslag plaatsvond. In een goede buitenwijk ging ik op een parkeerplaats staan. Ik keek naar herhalingen van ere-divisievoetbal. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten