donderdag 25 oktober 2018

Nog 5 dagen (360 Swansea)

Na wat slechte dagen in W.Ierland tref ik het, zoals heel West-Europa, met het weer. 's Nachts is het wel koud en heb ik de gaskachel aan. Het werd vandaag bij overwegend zonnig weer 14⁰C. Aangenaam om te reizen. 

O ja, gisterenavond werd er sinds lange tijd op de escotheo geklopt door twee agenten. Ze ondervroegen me niet al te vriendelijk, maar ik kon me duidelijk maken en door mijn blogsite te laten zien hen overtuigen van mijn reis. Ik had natuurlijk naar een camping of camperlokatie moeten gaan, maar ze lieten het zo.



Ik reed in de ochtenduren door het Pembroke Coastpark. Een rotsige kust, nauwelijks bomen, natuurstenen huizen. En er waren geen mensen. Ik rijd op de smalle wegen nooit veel harder dan 80km per uur en wel geconcentreerd. 

Ik koerste op Milford Haven aan de gelijknamige sound. Het is een havenstadje met een leuk waterfront waar ik kon parkeren en gebruiken maken van de horeca. Het was ook leuk om enige winkeltjes binnen te gaan.

Maar voort ging de reis. En pas ver langs de sound was een brug, waardoor ik naar de overkant/zuidkant van Wales kon komen. Bij het beroemde Pembroke Castle stapte ik uit. Al vanuit mijn reisgids wist ik dat ik dit moest bezoeken. Het stadje bestaat uit huizen met witte gevels en grijze dakbekleding. Ik zie trouwens opvallend weinig zonnepanelen. Wel zijn er windmolens.

Pembroke Castle

Rond half drie reed ik verder oostwaarts. Het verkeer werd steeds drukker. En aan de landschappen besteedde ik niet veel aandacht meer. Tenby is een ommuurd kustplaatsje met lange -nu verlaten- zandstranden. En Carmarthen aan de Twyl is bekend uit de Arthur-verhalen. Ruines van burchten en abdijen reed ik voorbij. 

Uiteindelijk bereikte ik na Llanelli een rijdag van 115km Swansea, waar ik de escotheo bij het Ravenhill Park kon neerzetten. Het is een agglomeratie van 220.000 inwoners met een gespreide ligging aan de Tawe en een baai. Een industriestad en exporthaven. Het is zwaar gebombardeerd en heeft niet veel cultuur-historische byzonderheden. Ik ging de supermarkt Tesco binnen, at daar een snackmaaltijd en keerde terug. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten