zondag 21 oktober 2018

Nog 9 dagen (356 Dublin 1)

In alle vroegte vertrokken om tijdig in de St.Patrick's Cathedral te kunnen zijn.  Het is een anglicaanse kerk (geworden). Buiten was het bewolkt en 15⁰C. Ik moest €7,- entree betalen en kreeg een gids mee, want de kerk is/hangt vol met gedenktekens, grafmonumenten (Jonathan Swift, Douglas Hyde). De gebrandschilderde ramen vond ik het mooiste. Er is nog een anglicaanse kerk: Christ Church, die maar enige honderden meters verder staat. Een indrukwekkend gotisch gebouw. 

Dublin ~ St.Patrick's

Op deze dag zou ik nog heel wat kerken passeren, maar na de kathedraal werd mijn gang naar Dublin Castle, het symbool van de engelse overheersing. Ik ging er niet binnen, maar zag de fraaie entree, de twee hoektorens en de beeldhouwwerken aan de kapel.

De City Hall met zijn zuilen is prachtig. Ik wandelde in de drukte door smalle kasseienstraatjes naar Wood Quay bij de rivier de Liffey waar Dublin ontstond. Ik ging over een van de vele opvallende bruggen en kwam bij Smithfield waar een paarden- en ponymarkt was. Four Courts langs de rivier is ook weer zo'n monumentaal gebouw. 

Ik haalde een snelle lunch bij een McDonald's, omdat ik haast had. Langs het O'Connell-monument, het Custum House en het Abbey Theatre wandelde ik door de met bomen verrijkte O'Connell-street met grote gebouwen, het Gate Theatre en Parnell-standbeeld naar het James Joyce Centre, dat byzondere aandenkens aan de schrijver bevat. Morgen ga ik zijn Ulysses-route volgen.


Dublin ~ Temple Baromgeving

Dublin is een interessante stad, mooi en ook lelijk, wat eigen is aan grote steden. Ik vond in het algemeen de mensen eenvoudig gekleed en in het gedrag onverschillig. Het gebied rond de Temple Bar was het gezelligste met zijn kleurrijke gevels, getooid met schilden en vlaggen en veelheid aan bars. Daar bracht ik een tijdje door aan een Guinness-bier. En altijd zijn er muzikanten actief. 

In de parken, zoals St.Stephen's Green, zag ik het zondagleven van de Dubliners. Familie, kerk en pub/club zijn de hoekstenen. Drank en muziek zijn onmisbaar. Met de racefiets reed ik naar het Camac Valley Tourist Centre waar ik voor €29,- de verdere uren doorbracht. Als tourist 's avonds in een wereldstad doorbrengen lijkt me niet aantrekkelijk, tenzij je de stad erg goed kent. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten