maandag 22 oktober 2018

Nog 8 dagen (357 Dublin 2)

Dublin wilde ik ook op een werkdag meemaken. Ik richtte me in eerste verkenning op zuidoost-Dublin. Het was een zonnige dag met oplopende temperatuur tot 13⁰C, zoiets als in NL. Met de fiets door de stad is een waagstuk, maar ik kwam ongeschonden op het prachtige Merrion Square -eigenlijk een park- met de gebouwen in georgian-style. Opvallend in de stad zijn de vele standbeelden, plaquettes, schilden en originele gevel-elementen. Oscar Wilde poseert er op een grote kei. W.B. Yeats, Daniel O'Connor woonden er, de hertog van Wellington werd er geboren.

Dublin ~ Merrion Square

Het Natural National Museum in een stijlvol gebouw met natuurhistorische collecties sloeg ik over en bezichtig ik wel via you tube, en het National Museum was dicht, wat ik wel jammer vond. Gelukkig was de National Library wel open en kon ik in de prachtige Reading Room een tijd lezen in fraaie boekwerken en elders de vitrines bekijken. 

In Leinster House zetelen de beide kamers van het Parlement. Aan de voorzijde is het een elegant herenhuis, maar de achterzijde lijkt een buitenverblijf. Ik kwam tegen het middaguur weer buiten en fietste naar het beroemde Trinity College. Het is een enorm complex aan gebouwen in een parkachtige omgeving. Beroemdheden hebben er gestudeerd, maar de eerste katholieken mochten er pas in de 70's studeren.

Dublin ~ Trinity College

In alle drukte kon ik toch fraaie delen bezoeken, zoals de kapel, de eetzaal, de schitterende Old Library met het Book of Kells, de Examination Hall. Voor een land met maar 6 miljoen inwoners waan je je in de situering van een wereldrijk. Ik at en dronk al ver in de middag wat bij een kraam, want ik wilde nog veel zien.

Omstreeks 16 uur begon ik aan een deel van de Ulysses-tour naar het boek van James Joyce door de stad, te beginnen in de Palace Bar in Fleetstreet. De roman speelt op Bloomsday 16 juni 1904. Delen die ik al had bezocht sloeg ik over, maar ik kwam in Eccles-Street, langs St.George's Church en over Hardwick Place, bij het Rotonda Hospital en over Parnell Square. In de Winding Chair keek ik rond in de boekhandel. Bij de O'Connell-brug gooide Leopold Bloom brood naar de meeuwen. Ik kwam bij de Bank of Ireland en het standbeeld van Thomas More, waarna ik de tocht bij Trinity College beëindigde. 


James Joyce

Mijn bezoek aan Dublin is goed bevallen. Na de avondmaaltijd kwam ik in de pub O'Donoghue's waar de Dubliners hun carrière begonnen. Voor het echt donker werd, fietste ik terug naar de camping. Morgen begin ik aan de laatste van de 52 weken soloreis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten