zaterdag 27 oktober 2018

Nog 3 dagen (362 Chichester)

Deze dag moest een hoogtepunt worden in het bekijken en bezoeken van de mooiste kathedralen van Engeland. Ik vertrok tijdig op deze kille, maar droge zaterdagochtend.

Eerst naar Stonehenge, de geweldige hangende stenen in een vlak landschap, die al duizenden jaren er staan, al zijn ze ook verplaatst. Ik ken fotoseries bij zonsopgang- en ondergang die prachtig mysterieus zijn. Ik was onder de indruk...

Stonehenge

De volgende etappe was Salisbury aan de Avon. De kathedraal uit de 13e eeuw is de stijlvolste van de Gothiek. Een toren van 123m, een wonderschone kruisgang, de buitenzijde schitterend bewerkt, een interieur dat alles overtreft. En dan de ligging: wat goed dat de omgeving vrij van bebouwing is gelaten! In de bibliotheek zag ik exemplaren van de Magna Charta. Beduusd verliet ik rond het middaguur de kathedraal. Je zou bijna weer gelovig worden...

Salisbury

In de hele regio staan monumentale kathedralen. Ik toog naar Winchester aan de Itchen, ooit de hoofdstad van de Saksen. Nog in de 13e eeuw was de  stad groter en belangrijker dan Londen. Door Cromwell is ze in verval gekomen. In de 11e eeuw is er aan de bouw van de kathedraal begonnen. De buitenzijde viel tegen, maar ze is wel 170m lang. Het interieur met de kapellen is prachtig. Het hoofdaltaar heb ik lang bewonderd.

Winchester

Wilde ik nog meer zien op deze dag? Ik had wel een rugbywedstrijd willen zien, maar de clubs in Bristol, Glouchester en Bath die hoog spelen was ik al gepasseerd. Ik koos voor Chichester aan de kust. Onderweg borden met verwijzingen naar romeinse ruines. Ook hier weer een grote kathedraal. Maar ik parkeerde de escotheo bij het Goodwood House, waar de laatste bezoekers vertrokken.

Ik kwam terecht in de pub The Old Cross waar ik voor het laatst genoot van de pubsfeer. Maar aangezien ik niemand kende, ging ik mijn trouwe reisgenoot verplaatsen naar Bagnor Regis aan de kust, dat uitgestorven was en ik bij een strandpaviljoen de avond en nacht doorbracht. Morgen naar de overkant, het continent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten