donderdag 18 oktober 2018

Nog 12 dagen (353 Cork)

Een dagje in Cork doorbrengen? De tweede stad van Ierland. Ik twijfelde, ook omdat ik een paar dagen in Dublin wil blijven. Toen ik om 9 uur buiten op de camping kwam, was het zonnig maar ook 6⁰C. 

Cork ~ stadsbeeld

Met de racefiets en een dikke trui aan ging ik de stad in en begon bij St.Anne's Shandon, een hoge klokkentoren met windwijzer. Wat verder kwam ik bij de Butter Exchange, de boterbeurs uit 1770. Allen historische monumenten die de stad allure geven. 

Bij de Pope's Quay -hoe kan het anders in het katholieke Ierland- en de St.Mary's kwam ik bij de Christie Ringe-bridge over het North Channel. Cork is een stad die doorsneden wordt door rivieren. Een leuk punt is bij het Father Matthew-statue. Het is een drukke, levendige stad en wat steeds opvalt in Ierland is hun passie voor het maken van muziek. 

Het hart van de stad van 190.000 inwoners is de Grand Parade en St.Patrick's Street waar het indrukwekkende ierse monument staat. De temp was inmiddels bij overwegend zonnig weer opgelopen tot 13⁰C. En ik koos voor een verwarmd terras om met krant en gids een uurtje door te brengen.

In Paul Street ging ik een boekhandel binnen en nam bij Mac een lunchpakket met mijn favoriete milkshake. Het St.Finnbar's Quarter met het Elizabeth Fort, de kathedraal met de vele torentjes en Red Abbey had ik de vorige avond al bezocht. De sfeerverlichting was prachtig.

Ik vond het wel leuk om de English Market in te gaan, een overdekte groente- en fruitmarkt, waar ik inkopen deed. Meestal heb ik het avondmaal zelf bereid. Het havengebied en een aantal wijken zijn nogal sjofel. 

Op de terugweg kwam ik langs de City Goal met het uiterlijk van een kasteel, maar het is een gevangenis, waar republikeinen opgesloten werden. Het was leuk om de Franciscan Well Brewery binnen te gaan en al die soorten bier te aanschouwen. 

Cork ~ university

Het hoogtepunt van de dag werd de wandeling om en op het terrein van de universiteit. De ambiance van gebouwen en studenten was heerlijk. Op de campus zijn veelsoortige kunstwerken te bekijken. 

Het moeten de armoede en engelse overheersing geweest zijn waarom ieren massaal emigreerden, maar liefst 6 miljoen. Bekende NL-ers zijn er gaan wonen, zoals Maarten Toonder, Anton Koolhaas, Geert Lubberhuizen, diverse captains of industry. Ik hield als jong-volwassene van de gedichten en het proza van Adriaan Roland Holst en Hubert Lampo. Het land doet voortdurend aan Tolkien denken. 

Ik beĆ«indigde de dag in de wijk Cobh bij de neogotische St.Colman's kathedraal. Bij de haven zijn de Titanic en Lusitania geweest, twee schepen die dramatisch ten onder gingen. 

Cobh ~ stadsbeeld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten