maandag 1 oktober 2018

Nog 29 dagen (336 Aberdeen)

Het weer was vandaag wisselvallig: enige buien, stevige wind, afentoe zon en temperatuur tussen de 7 en 10⁰C. Dus eigenlijk museum- of kastelenweer. 

Crathes Castle

Ik koerste naar Crathes Castle, een 16e eeuws sprookjeskasteel waar bijna honderd jaar aan werd gebouwd. Ik zag alleen de buitenzijde, want juist vanaf 1/10 is het alleen in de weekends nog te bezichtigen. Dan naar Drum Castle, een towerhouse uit de 13e eeuw, geschikt voor de lagere edelen om er met een ladder vanaf de 3e verdieping te kunnen wonen. Er omheen zijn later woningen en stallen gebouwd. Ook dit kasteel was dicht.

Verder naar Aberdeen, een grote stad aan de kust en de mondingen van de Dee met 220.000 inwoners. Oorspronkelijk een vissersplaats. De stad viel me, ondanks de sombere granieten gebouwen, niet tegen door de parken die er zijn aangelegd. 

Marischal College

De stad kent een oud en een "nieuw" gedeelte met de Union Street, waar ik parkeerde, als grens. Ik zag bezienswaardige gebouwen als de universiteit, vanwege de diverse religies enige kathedralen, het stadhuis. Het Marischal College vond ik het mooiste gebouw. Rond het middaguur lunchte ik in mijn escotheo. 's Middags was ik een uurtje op het marktplein Mercat Cross met de hoofden en wapens van schotse koningen. De meeste tijd bracht ik door in de Wintergardens, dat veel exotische planten herbergt.

Ik liet voor het eerst de escotheo midden in de stad staan, maar bleef  in de stad, in een bioscoop en deed de lichten binnen maar even aan. Ik ben op de soloreis maar 60 dagen op campings geweest, dus heb ik zeker €4050,- euro "bespaard" aan campinggelden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten