dinsdag 16 oktober 2018

Nog 14 dagen (351 Dingle)

Het einde van de soloreis van precies 1 jaar nadert haar einde. Nog veertien dagen. Het rijschema heb ik in mijn hoofd. En wat zeker op het programma stond was de Dingle Peninsula bezoeken. 


Limerick ~ King John's Castle

Maar eerst heb ik in de ochtenduren nog door Limerick gelopen. Je moet in deze stad King John's Castle bezichtigd hebben. Het massieve gebouw met zijn vijf hoektorens uit 1200 domineert het zicht vanaf de Shannon op de stad. Het kasteel was gesloten. De St.Mary's was wel open en ik zag er de bekende katholieke uitingen, waarbij de zwart-eiken koorstoelen met hun versieringen het mooist waren.

Tegen het middaguur verliet ik de stad en reed over de N21 in zuidwestelijke richting. Ik hield al snel halt in Adare, het mooiste dorp van Ierland. De plaats heeft ook nog kloosters, kerken, kapel, een kasteel, en vooral fraaie huizen. En Adare Manor, een luxe hotel met golfbaan. Ik nam er heel wat foto's. 


Adare Manor

Daarna reed ik echt flink door, want je kunt overal wel stoppen voor bezienswaardigheden. Ik zou Ierland, alsook Schotland nog wel eens willen bezoeken. Het aantal ruines van kastelen en abdijen is verbijsterend. 

Natuurlijk deed ik Ballyheigue aan waar vriend Wim in de 60's verliefd werd op Geraldine Kelly en er vele jaren heenreisde. Het heeft een groot strand en duinen met uitzicht op de oceaan, maar het dorp is nogal modaal. 

Maar in Tralee moest ik wel pauzeren. Ik had er in de zomer moeten zijn, want het is een centrum van ierse folklore en evenementen. Ik reed door County Kerry, een van de meest geliefde regio's, zeker ook voor toeristen. De Slieve Mish Mountains toonden mij op het schiereiland te zijn.


Ik dacht al het moois van Ierland al gezien te hebben, maar in deze late middag reed ik door wonderland. De grillige kust met haar rotsen, strandjes en ommuurde gronden; de groene bergen, de riviertjes, beken, meertjes, resten van kerkjes en forten. 

Ik arriveerde in Dingle. Geweldige gekleurde gevels. Het is een vissershaven aan een baai. Aan de kade pubs en wat restaurantjes. In Out of the Blue koos ik voor een vismenu, waarna ik de escotheo bij ondergaande zon bij de Milltown Cottages parkeerde. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten