zaterdag 20 oktober 2018

Nog 10 dagen (355 Kildare)

Het afscheid van Maud & Sean was buitengewoon hartelijk. Zij hadden mij alle denkbare gastvrijheid geboden.

Het werd een fraaie dag met oplopende temperatuur tot 17 ⁰C. Ik reed over smalle, bochtige, gevaarlijke binnenwegen naar de Wiklow Mountains en was blij heelhuids in Glandalough uit te komen. Het ligt tussen beboste heuvels en heeft een historisch verleden aan daden en gebouwen. Met een huifkar reed ik vanaf het bezoekerscentrum de interessante route. 

Glendalough

Het berggebied met als hoogste top 915m is maar een uur van Dublin en ik waande me in een andere wereld. Een deel reed ik over Military Road, die het gebied toegankelijker heeft gemaakt. Hoe dichter bij de hoofdstad hoe meer landgoederen en villa's. 

Powerscourt is een dagverblijf waard. De ommuurde tuinen met de Triton-fontein zijn werkelijk schitterend. Het palladiaanse landhuis met de stijlvolle trappen is in 1974 door brand getroffen, maar weer hersteld in oude glorie. 

Na het middaguur reed ik via badplaats Bray verder. Het moet er vroeger in het Victoria-tijdperk mooier geweest zijn. Het bezienswaardige Rossborough House en Castletown zijn iets voor een volgende reis.

Het was toch al laat in de middag dat ik in Kildare aankwam, na een streek met veel stoeterijen gepasseerd te zijn. De St.Brigid's kathedraal domineert het stadsbeeld. 

Kildare ~ St.Brigid's

Ik had gedacht op deze dag in Dublin aan te kunnen komen, maar dan had ik veel moois moeten overslaan. Bij Robertstown zag ik bij het Grand Chanal een goede camperlokatie waar er nog zes stonden van diverse nationaliteiten. Ik vond het mooi geweest en bracht de avond door in de escotheo met laptop en satellietverbinding. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten